Múlt héten volt a szezonzáró esküvőm, ahol találkoztam egy olyan köszönet ajándékkal, amelyről egy szó jutott eszembe: figyelmesség.
A köszönet ajándék az, amit az esküvői vacsoránál általában az asztalodnál találsz, amikor helyet foglalsz. Lehet az egy apró üveg egyedi címkézett pálinka, vagy csoki, esetleg méz, vagy akár csak egy szépen hajtogatott hattyú (Itt egy oldal, ahol kedvedre elmerülhetsz a kreatív ötletekben: https://eskuvoidekor.com/koszonetajandek-eskuvore).
Ezen a bizonyos esküvőn egy csinos ajándékdoboz fogadott. A dobozt felnyitva pedig megtaláltam minden olyan praktikus apróságot, amire egy esküvői vendégnek szüksége lehet.
Volt benne ragtapasz a feltört lábnak, csoki, ha elfogy az energia a táncolásban, és még instant kávépor is másnapra.
Nem jobb a személyes ajándék?
Természetesen sokan szeretnek személyre szabott ajándékot készíteni a vendégeknek, hogy maradjon valami emlék a nagy napról. Viszont azért lássuk be: nem minden vendég vágyik arra, hogy hazavigye és a polcon őrizgesse az újabb hajtogatott hattyút, amit egy esküvőn kapott abban az évben talán már negyedjére.
Én a praktikus ajándékok híve vagyok. Ha valaki meg akar lepni, akkor azt szeretem, ami vagy technikai kütyü és használni lehet, vagy meg lehet enni. (Pl: Csoki – köszi Pipi! :))
Emiatt aztán ha valaki ilyen praktikus ajándékkal lepi meg a vendégeit, akkor ott az igazi figyelmesség magvait vagyok hajlamos felfedezni. Persze… izlések és pofonok. 🙂
De azért egy picit evezzünk üzleti vizekre:
Ha megtisztel engem egy közönség azzal, hogy beül és meghallgatja az előadásomat, akkor próbáljuk ugyanezt a megközelítést tenni: Ne csak a saját igényünk alapján rakjuk össze azt a beszédet.
Légy figyelmes!
Figyelj oda, hogy könnyen fogyasztható formában tálald a témát. Vannak, akik perverz élvezettel szeretik kínozni az agyukat és élvezik, ha munkába kerül megfejteni az előadó szavait. De ezek az önsanyargatók vannak kisebbségben.
Te légy figyelmes! A legtöbben azt szeretik, ha nem kell dolgozni az információért. Azt szeretik, ha leülnek meghallgatni Téged és Te úgy beszélsz nekik hogy könnyebb lesz figyelni, mint a telefonjukba merülni. Izgalmasabb lesz, amit tőled hallanak, mintha a Redditet böngésznék.
Ha túl összetett, vagy elvont a szöveged, akkor a közönséged a harmadik percben fintorogni fog, majd a telefonját kezdi nyomkodni.
Egyszerűsíts!
Tedd meg a közönségedért! A legkedveltebb tanárok és egyetemi előadók életből vett példákkal leegyszerűsítve magyarázzák el a legbonyolultabb összefüggéseket is. (Füstöss Tanár Úr „képzeljük el, hogy két vonat megy egymás felé fénysebességgel” példája persze egy picit túlegyszerűsített volt, de így, 17 évvel később is emlékszem rá)
Egyszerűen könnyebb értelmezni valamit, ha van egy ismert rendszer, vagy kép, amihez könnyedén tudjuk hasonlítani.
Cégbemutatás – figyelem lekötés
Ha a cégedről beszélsz, ugyanez érvényes. Persze, szeretnél egyedi, különleges lenni. Mégis, ha nem tudod valamilyen egyszerű módon elmondani, hogy mivel foglalkozol, akkor elveszíted az érdeklődődet az első mondatnál. Egyszerűen, 1-2 szóban mondd el, hogy mit csinálsz. Az, hogy mitől vagy különleges, majd jöhet utána.
Kövesd Krisztián és Enikő ajándékozós példáját: tálald a gondolataidat olyan formán, hogy a hallgató mosolyogva akarja azt hazavinni.
Ne tukmálni akarj, hanem érd el, hogy önként és lelkesen nyúljanak az ötletedért.