Sokan csinálják jól a könnyed kapcsolatteremtést: Belépnek egy ajtón és rögtön otthon érzik magukat. Felvillanyozódnak a lehetőségtől, hogy új embereket ismerhetnek meg. Odamennek a regisztrációs pulthoz és rögtön vidám félmondatokkal késztetik mosolyra az egyébként feszülten dolgozó hostesseket.
Ugyanakkor ahhoz, hogy az ember teljes mértékben kiaknázza a könnyed kapcsolatteremtésben rejlő lehetőségeket, nem árt tisztában lenni azzal, hogy mi a legtöbb, amit ki lehet hozni egy ilyen helyzetből.
Következzen most egy sikeres üzleti csevegés egyszerűsített folyamata két blog postban. (Egyben túl hosszú lenne:)):
A helyszínre érve
Belépsz az ajtón. Amint meglátod az első embert, rámosolyogsz. Hangosan köszönsz. (Erre ő visszamosolyog)
Miközben odasétálsz hozzá, keress egy jó dolgot, amit meg tudsz dicsérni rajta, vagy a környezetében, esetleg a Te környezetedben, vagy egy pozitív élményt, ami az odaérkezésedig megtörtént veled. Valamit, amihez valószínűleg könnyen tud majd kapcsolódni.
Említsd meg a kiválasztott pozitív dolgot/élményt és kérdezz tőle valamit azzal kapcsolatban.
Ha pl egy exkluzív hotelben valakihez odamész, aki egy pohár almalét fog a kezében egy állóasztalnak dőlve, kezdődhet így a beszélgetés:
„Üdvözlöm, csatlakozhatok? Tudja, imádom az ilyen szállodákat. Van bennük valami, ami a küszöbön átlépve emelkedett hangulatba hozza az embert, nem gondolja?”
Tálcán nyújtsd a lehetőséget felé
Vedd észre, hogy a fenti mondattal rögtön két információt terítettél elé magadról:
1. Szereted az ilyen szállodákat;
2. Emelkedett hangulatba hoznak téged;
Talán nem tűnik soknak, de ha a feltételek megfelelőek, innentől már gördülékenyen megy minden.
Milyen feltételek? A csevegés négy feltétele:
1. Legyél kíváncsi új emberekre
2. A másik is legyen kíváncsi új emberekre.
3. Legyen időd
4. A másiknak is legyen ideje
Ha ezek megvannak, akkor a másik boldog lesz, hogy ráfűzhet a fenti egyszerű mondatodra:
Például reagálhat az alábbiakkal:
„Valóban. Gyakran jár ilyen hotelekben?”
„Melyik hotelben érzett már hasonlót?”
„Igen, tudom miről beszél. Tudja én olyankor szoktam ezt érezni, amikor például belépek egy színházba…”
Elkezdődött a csevegés
Innentől két dologra figyelj folyamatosan:
1. Mit mond a másik?
2. Mit érzel azzal kapcsolatban, amit hallasz?
A beszéd oda-vissza adogatása arról szól, hogy Te is megosztasz magadról információkat és meghallgatod a másikat is. Ehhez és ahhoz, hogy könnyed tudjon maradni a hangulat, fontos, hogy folyamatosan figyeld a másikat és magadat is.
Mivel üzleti csevegésről beszélünk, ezért persze szeretnéd azt is kideríteni, hogy tudtok-e üzletileg kapcsolódni.
Van üzleti szempontból közös pont?
Ehhez két dolgot tehetsz:
1. Rákérdezel, hogy ő milyen projekten dolgozik mostanában és várod, hogy ő is rákérdezzen. Ez a kevésbé hatékonyabb mód, mert nem garantálja semmi, hogy rá fog kérdezni, hogy Te mivel foglalkozol.
2. A beszélgetésbe beszúrsz egy olyan történetet, ahol meg kell említened, hogy mivel foglalkozol.
Na persze ehhez a történetnek a témával relevánsnak kell lennie.
Hogyan tereljem a témát az üzletre?
Ha úgy érzed, hogy nem olyasmiről beszéltek, ahova illene említened a tevékenységedet, akkor ne félj váltogatni a témák között. Ne tereld rögtön a munkára a szót, de ha olyan témáról beszéltek, ahol tudod, hogy tuti, hogy soha nem fogtok a Te területednél kikötni, akkor nyugodtan témát válthatsz.
Fontos, hogy még mindig ne arról kezdj beszélni, hogy mivel foglalkozol.
Emlékszel még, hogy mire kell figyelned? Arra, hogy mit mond a másik és hogy Te mit érzel.
Ezekből merítsd a következő témádat.
Például beszél a borokról és a kedvenc borászatáról, de téged ez annyira nem fog meg?
Ha kiderült, hogy a borászat, amiről beszél a Badacsonynál van, akkor adhatja magát a Balaton, mint téma. Innentől pedig a vitorlázás, tókörbefutás, biciklizés, szabadidő, nyaralás, vagy akár a történeted, amikor beleszaladtál 73-mal egy traffipaxba az északi parton.
Folytasd a témák közötti váltogatást!
Lehet, hogy még mindig nem tartasz ott, hogy tudj mesélni sztorit a munkádról, de a fentiekből látod, hogy ha valóban kíváncsi vagy a másikra, akkor nem lesz nehéz váltogatni a különböző, mindkettőtöket érdeklő témák között, addig, amíg egyszer csak azon kapod magad, hogy egy olyan témánál tartotok, ahol már elkerülhetetlen, hogy mesélj a munkádról.
Talán azt gondolod, hogy ez már a célegyenes? Sajnos nem egészen. Hiszen az, hogy mesélsz magadról, még nem garantálja, hogy érdeklődni is fognak irántad.
Hogyan érd el, hogy érdeklődjenek azután, amit csinálsz?
Erről a következő blog postban fogok írni.
Ha addig bármilyen kérésed merülne fel, keress a kapcsolat oldalon, csatlakozz a Facebook csoportunkhoz, vagy esetleg iratkozz fel a hírlevelemre alul, hogy értesülj, ha új képzést indítunk.